Stok in de wielen

28 oktober 2014
Auteur: Hannes Dedeurwaerder

Gent wil een fietsvriendelijke stad worden, met een centrum waaruit de auto’s verbannen worden, en waar voetgangers alleen nog moeten oppassen voor passerende trams en bussen. Een nobel streven natuurlijk, maar dan zal eerst de communicatie wat moeten worden aangepast.

Toen ik enkele dagen geleden besloot de trein te nemen en mijn fiets aan het station ondergronds te parkeren, viel mijn oog op dit bordje. Met een niet mis te verstane, maar al te negatieve boodschap. “Pas op als je hier te lang blijft staan, of je bent je fiets kwijt!” Akkoord dat je hier geen drie weken een fietsrek moet claimen, maar verpak dan toch tenminste de waarschuwing wat plezanter. Zo schrik je (potentiële) fietsers niet af.

Waarom stad Gent beter een copywriter inschakelt voor zijn fietscommunicatie

Opgelet: agressieve fietscommunicatie

Enkele suggesties van Seriewoordenaar

  • “Blijf hier niet te lang staan, of u krijgt binnenkort een kettingbrief in de bus. Gevolgd door andere brieven, met telkens een andere onderdeel van uw fiets” (eventueel gevolgd door een demonische lach)
  • “U wilt toch niet dat uw goede relatie met Gent spaak loopt? Verplaats dan tijdig uw fiets!”
  • “Wat is het verschil tussen een fiets en niets? Drie weken.”
  • “Waar een wiel is, is een weg. Waar een wiel drie weken blijft staan, is het weg.”

Zo maken we het voor iedereen plezanter, nee? En anders moet de stad zijn naam maar veranderen in aGent.