Zakelijke brief schrijven

Een zakelijke brief schrijven is niet zo heel evident, omdat het genre nu eenmaal veel vormvereisten stelt waar u maar beter niet van afwijkt. Maar dat betekent niet dat inhoud op de tweede plaats komt, of dat u niet zou kunnen spelen met de regels. Maak gewoon werk van een goede opbouw en krachtige taal, met uw doelpubliek altijd in het achterhoofd. Of schakel Seriewoordenaar in om dat voor u te doen.

Een zakelijke brief moet helder en logisch zijn. De lezer moet vanaf de eerste alinea weten waar het over gaat en wat concreet van hem verwacht of gevraagd wordt. Time is money, zeker in een zakelijke context. Is het een klacht? Een verzoek? Goed dan wel slecht nieuws? Een vraag tot input? Dat moet de geadresseerde in één oogopslag zien.

Zakelijke brief schrijven: kort en goed

De Franse filosoof Blaise Pascal schreef ooit iets dat iedere zichzelf respecterende copywriter in het hart draagt: “Sorry voor deze lange brief, ik had geen tijd om een korte te schrijven”. To the point komen is veel moeilijker dan uitweiden. Het is copywriterskunst die we maar wat graag op uw zakelijke brief toepassen. Think long, write short.

Kom ter zake!

Maar bondigheid is één ding. Uw zakelijke brief moet ook iets doén met de lezer: hem tot actie aanzetten, verrijken met informatie en/of tot ideeën brengen. En wie beter dan een ervaren copywriter om een tekst te schrijven die inspireert, engageert en informeert?

Uw zakelijke brief in goede schrijfhanden

Wij schrijven graag uw zakelijke brief, met elk woord op de juiste plaats. We bekijken samen de boodschap die u wilt doorgeven, brengen de lezer(s) in kaart en gaan vervolgens aan de slag. Resultaat? Een tekst die de ontvanger meteen klare wijn schenkt. Dat geven we u … op een briefje. Bel of mail ons gerust met uw vraag.